Dagtrip Saint Barthelemy - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Johan, Mandy en Robin Hollander - WaarBenJij.nu Dagtrip Saint Barthelemy - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Johan, Mandy en Robin Hollander - WaarBenJij.nu

Dagtrip Saint Barthelemy

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Johan, Mandy en Robin

30 April 2022 | Sint Maarten, Philipsburg

Vandaag zijn we naar Sint Barthelemy (St. Barth) geweest.

Dit eiland staat bekend om zijn rijkdom, dure winkels, rijke bezoekers, film sterren en er wordt op dit op dit eiland meer champagne dronken dan bier. Dus dit moeten we gezien hebben.

Tijdens het wachten zien we nog een hele mooie papagaai in de palmboon.

We nemen de ferry van 09.45 uur en moeten om 08.30 uur boarden. Weer paspoort controle. Stempel erin en we mochten aan boord. Het is vandaag bewolkt en heel af en toe regent het maar dat mag de pret niet drukken. We nemen plaats op het bovendek, helemaal achteraan. De meeste mensen gaan binnen zitten of vooraan onder een afdak. Wij dus niet. De boot vertrekt en er staat best wel wat wind. We hebben behoorlijke deining. Maar gelukkig hebben we alle drie goede zeebenen en worden we niet zeeziek. Verre van dat. We vinden het fantastisch. Na iedere deining komt er een golf. En wij zitten zo dat we af en toe een volle laag zeewater krijgen. Heerlijk. Hoe ruiger hoe leuker we het vinden. We hebben echt volop genoten en plezier gehad. We zijn zeiknat, haar in de klit, alles onder het zout maar vooral heel erg verwaaid. De baai nadert.

Wat een schepen, wat een jachten. Er was er zelf eentje bij, die was groter als heel ons complex van de Topaasstraat. Jeetje..

En dan meert de ferry aan en kom je aan op dat poep sjieke eiland. Bij iedereen nog de haartjes in de krul en de jurkjes nog in de plooi en dan stappen wij van boord. Helemaal verwaaid en verzeeuwd. Het zeezout zit in mijn bilnaad en in me oren maar... Ik schaam me dan ongeveer vijf minuten maar als ik dan ook om me heen kijk dan ben ik het wel kwijt.

Tussen de koude kak en de vele mensen met geld zien we ook de klusjes mannen en de werkmensen. En we hebben Robin altijd geleerd, het maakt niet uit hoe je eruit ziet, als je maar beleefd blijft. Dan komt alles goed. En dat is hier ook weer zo.

Gedurende de dag bezoeken we wat winkeltjes, bezoeken we het strandje Shell Beach, drinken cocktails en bier bij de dure tentjes en durven het zelfs aan om ergens wat te eten. Het is een grote bekakte bedoeling. Er is zo'n tweedeling in mensen hier. De locals en de mensen met geld. Pff.

We hebben heel de dag rondgelopen en onze ogen aardig de kost gegeven maar we weten niet wat we ervan moeten vinden. Het is niet ons eiland. Lokale mensen zijn aardig de rest is nadrukkelijk aanwezig en dat beïnvloed eigenlijk alles. De prijs, de sfeer en het eten. Het is geen meerwaarde. Maar we zijn wel blij dat we dit met eigen ogen gezien en meegemaakt hebben.

Om 18.00 uur moesten we weer boarden, om 18.45 uur vertrekken. Na het boarden zijn Johan en Robin nog even ontsnapt naar de supermarkt en hebben daar een gekoeld biertje gekocht. Ze hebben er geloof ik € 1,10 voor betaald. Vanmiddag ergens in het restaurant betaalde we voor hetzelfde biertje € 10,00 excl. tip. Ik bedoel maar!

Jammer genoeg was de terugvaart van de Ferry in het donker en konden we niet echt veel zien.

Dus conclusie van deze dag... We vonden het fijn om St. Barth te bezoeken maar de volgende keer denken we er nog even over na. En waarschijnlijk zullen we het niet nog een keer doen. Maar onze gedachte was.. Je komt hier nooit meer dus je wilt het bezoeken maar voor ons is het niet voor herhaling vatbaar.

Maar buiten dat hebben we wel veel lol gehad en een hele fijne dag gehad!