Koningsdag in Sint Maarten - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Johan, Mandy en Robin Hollander - WaarBenJij.nu Koningsdag in Sint Maarten - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Johan, Mandy en Robin Hollander - WaarBenJij.nu

Koningsdag in Sint Maarten

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Johan, Mandy en Robin

28 April 2022 | Sint Maarten, Philipsburg

Even een berichtje tussendoor.

Zoals iedereen weet zijn de leukste feestjes degene die je niet ziet aankomen. Nou zo'n feestje hadden wij vanavond. Wat een gezelligheid wat een sfeer. Werkelijk geweldig!!!

Er is hier op de boulevard een kroeg en die heet The Dutch Blonde. Heeft een molen op de gevel en een heel hoog Nederlands gezelligheids gehalte.

De planning was een pizza scoren in de supermarkt en dit op onze hotelkamer warm maken en gezellig op eten. Samen met een glaasje wijn. Maar de supermarkt was vanwege Koningsdag gesloten. Dus geen pizza. Dus moesten we buiten de deur gaan eten en waar lopen we langs?

Jawel deze kroeg. This is ment to be!

Vrolijke Nederlandstalige muziek galmt over de boulevard. Blij verrast kijken we elkaar aan. Maar eerst eten anders komt het niet goed. Maar we blijven maar kijken naar die kroeg. En we zien alleen maar oranje geklede, vooral jongeren, mensen voorbij lopen, naar die bewuste kroeg toe.

Na een hele snelle hap, betalen we en gaan we ook de trap op, de kroeg binnen. Een grote oranje Nederlandse vrolijke mensen massa. Waar komen ze vandaan? Geen idee maar het is werkelijk waar een groot koningsdagfeest. We bestellen een bucket met zes biertjes voor $ 15,- en zingen de ene Guus Meeuwis en de andere Andre Hazes uit volle borst mee. Iedereen is vrolijk, iedereen is blij.

De kroeg heeft geen ramen en een heerlijk tropische briesje probeert de dansende mensen massa te verkoelen. Tevergeefs. Het blijft een hete warme gezellige oranje Nederlandse menigte. Iedereen lacht, zingt mee en is vrolijk. Niemand had dit verwacht. Ook de mensen achter de bar niet. Ook inkoop technisch niet. om 21.00 uur is de Heineken al op en moeten we overschakelen op het lokale biertje. Niet zo lekker maar we moeten het ermee doen.

Net als anders heeft Robin zo weer aanspraak van een drietal jonge mannen (jaar of twintig). De een heeft een eigen software bedrijfje in Amsterdam en heeft een paar weken vakantie. De andere zijn hier voor stage en doen onderzoek naar het klimaat. Robin beseft maar weer eens dat er meer in de wereld is dan Breda. Ook wij worden amicaal begroet en ontvangen een biertje.

Het nummer "Ik moet zuipen" wordt ingezet en iedereen in het oranje zingt dit uit volle borst mee en de lokale bevolking kijkt zijn ogen uit. Wat een feest, wat een lol. Maar dan is het 22.00 uur en moet de dj stoppen met muziek draaien. De laatste ronde zit er niet meer in. Alles is op!

Ergens wordt nog een halve fles Malibu gevonden en er is nog wel ergens een fles Rum maar het is klaar. Het feest is voorbij.

Niemand heeft dit van te voren geweten en niemand had dit van te voren kunnen plannen, maar achteraf zal er nog lang over gepraat worden. Wat een geweldige manier om Koningsdag te vieren zo aan de andere kant van de wereld! Wat een prachtig gezellig feest was het vanavond! Blij dat we dit mee mochten maken en blij dat we erbij waren. [e-1f603]

• 28 April 2022 - 08:11

Marja/Alex :

Wat n ervaring, je ziet het leven kan een feest zijn, altijd zelf de slingers ophangen.